Verslag: Amée Zoutberg

“Je kunt het zo gek niet bedenken, of het heeft een podcast,” beaamt Kees van den Bosch. Hij leunt met gekruiste armen op het bureau. Zelf stelt hij podcasts samen voor De Groene Amsterdammer. De afleveringen heten, toepasselijk, De Groene. Onderzoeksjournalist Sylvana van den Braak knikt vanachter een tweede bureau. Samen met Jacqueline Maris maakt en presenteert zij de podcast Speurwerk voor Investico. Kees vervolgt: “Wat ik daar zelf zo leuk aan vind, is dat niemand dit heeft zien aankomen.”

Hoe werkt een goede podcast eigenlijk? Binnen het medialandschap neemt dit tamelijk nieuwe nieuwskanaal een bijzondere plaats in. Het publiek blijft, net als bij de ouderwetse radio, een passieve factor. “Met podcasts kun je droge nieuwsverhalen aantrekkelijker brengen,” legt Sylvana uit. “Je brengt zowel de inhoud als het proces daarnaartoe en je streeft daarbij om het spannend en leuk te houden. Een hele klus.” Een van de cursisten geeft haar groot gelijk: “Het is een journalistiek verhaal, maar dan mooi gebracht.” Met geluidsfragmenten, stukjes muziek en korte interviews breng je een tekst tot leven. Je mag zelfs bijna elke uitspraak gebruiken, zolang je daar wel de bron bij vermeldt. “Het artikel moet zich wel voor een podcast lenen,” tipt Sylvana.

Toepasselijke geluiden

“De uitkomsten van een onderzoek komen op een andere manier naar voren dan in publicaties,” vertelt Kees. Sylvana: “Zeker. Want: hoe ben je nou eigenlijk tot je uiteindelijke verhaal gekomen?” Een bijkomend voordeel:  “Er is ruimte voor dingen die niet meer in het tijdschrift of de krant passen.” Een podcast is dan ook behoorlijk arbeidsintensief: vaak zijn wel drie tot vijf dagen nodig voor een opname van een half uur. Denk hierbij aan vooronderzoek, voorgesprekken met gasten en het verzamelen van toepasselijke geluiden. Bijvoorbeeld: het relevante gebrom van een melkmachine bij de Duitse grens.

Voor aanstormende podcastmakers heeft het tweetal nog enkele tips. Zo biedt de NPO een podcastabonnement aan, waarbij je tegen een klein bedrag gebruik kunt maken van een gigantische geluidsdatabase. Ook moet je rekening houden met een afwijkende interviewtechniek. De geïnterviewde moet de vraag in het antwoord herhalen, zonder dat de interviewer daarbij te horen is. Denk ten slotte aan je editingproces: een podcast die is opgenomen in één take, kan door de schoonheidsfoutjes juist veel gezelliger klinken.

Benieuwd naar het werk van Sylvana en Kees? Zij raden je aan om te luisteren naar hun nieuwste afleveringen, die beide over de pensioenfondsen gaan. Dit laat zien hoe je over hetzelfde onderwerp toch twee verschillende verhalen kunt maken. Luister ze hier:

Kees van den Bosch (De Groene): https://www.groene.nl/podcasts/de-groene-amsterdammer-podcast/afleveringen/geen-geld-voor-later

Sylvana van den Braak (Speurwerk): https://www.platform-investico.nl/artikel/podcast-pensioenfondsen-lopen-premies-mis/